Symbol:
OR.1634

Wydział:
Referat organizacyjny

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 maja 2023r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023r. poz. 1073)

Opłaty:
Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej zgodnie z art.1 ust.1. pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 ze zm.). Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

Termin odpowiedzi:
Do 7 dni

Jednostka odpowiadająca:
Referat Organizacyjny

Tryb odwoławczy:
W przypadku wydania postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Wójta Gminy Łęka Opatowska - w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Uwagi:
Dnia 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 26 maja 2023r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa (Dz. U. z 2023r. poz. 1073).
Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
1. pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (T. j. Dz. U. z 2023r. poz. 40) przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
2. osiągnęli wiek:
- w przypadku kobiet 60 lat,
- w przypadku mężczyzn 65 lat,
3. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Świadczenie pieniężne będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej.
Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r.
Wzór wniosku został określony w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i rozwoju Wsi z dnia 26 czerwca 2023r.w sprawie wzoru wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. z 2023r. poz. 1238).

Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
- zaświadczenie wydane przez wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji,
- oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
W związku z powyższym Wójt Gminy Łęka Opatowska, na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy Łęka Opatowska, Wójt Gminy wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Oświadczenia te zawierają klauzulę następującej treści: " Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia..

Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie, w kwocie 300 złotych miesięcznie, wypłacanej do 15 dnia każdego miesiąca. Kwota ta będzie podlegała corocznej waloryzacji (od dnia 1 marca danego roku) o wskaźnik waloryzacji ustalony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.





Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dla osób składających wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie gminy.
1. Administratorem Państwa danych będzie Gmina Łęka Opatowska reprezentowana przez Wójta Gminy. Można się z nami skontaktować w następujący sposób:
- listownie: Urząd Gminy w Łęce Opatowskiej, ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska,
- przez adres e-mail: sekretariat@leka-opatowska.pl
- telefonicznie: (62) 781-45-20.
2. Wyznaczyliśmy inspektora ochrony danych (IOD). Można się z nim kontaktować poprzez e-mail: inspektor@myiod.pl lub w sekretariacie Urzędu Gminy. Do IOD w Urzędzie Gminy należy kierować wyłącznie sprawy dotyczące przetwarzania Państwa danych przez Urząd, w tym sprawy dotyczące realizacji praw w zakresie dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usuwania, ograniczenia przetwarzania czy sprzeciwu na ich przetwarzanie.
3. Państwa dane będą przetwarzane w celu wypełnienia obowiązku prawnego i wydania Państwu zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie naszej gminy
4. Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych jest art. 4 ust. 3 pkt 1 Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtys.
5. Dane po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.
6. Państwa dane osobowe mogą być przekazane wyłącznie podmiotom, które uprawnione są do ich otrzymania przepisami prawa. Ponadto mogą być one ujawnione podmiotom, z którymi Administrator zawarł umowę na świadczenie usług serwisowych dla systemów informatycznych wykorzystywanych przy ich przetwarzaniu.
7. Osoby, których dane dotyczą, mają prawo do:
a) dostępu do swoich danych osobowych
b) żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe
c) przenoszenia danych
d) żądania usunięcia danych, gdy:
- dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane
- dane przetwarzane są niezgodnie z prawem
e) żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
- osoby te kwestionują prawidłowość danych
- przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych
- Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń
f) wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00 - 193 Warszawa).
8. Podanie danych jest obowiązkowe. Niepodanie tych danych może skutkować brakiem możliwości rozpatrzenia Państwa wniosku o wydanie zaświadczenia. Polem nie obowiązkowym we wniosku jest podanie numeru telefonu, jednak w przypadku udostępnienia ułatwi i przyspieszy nam kontakt z Państwem.
9. Państwa dane mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.



Dokumenty
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia - do pobrania (wymagany)