Koordynator dostępności

Kierownik Urzędu Gminy - Wójt Gminy Łęka Opatowska Zarządzeniem nr 30/2020 z dnia 29 września 2020r. powołał zespół do spraw dostępności w następującym składzie:

·         Przewodnicząca zespołu – Małgorzata Gąszczak – koordynator dostępności

·         Zastępca Przewodniczącej –  Przemysław Mrózek

·         Członek Zespołu – Tomasz Jerczyński

·         Członek zespołu -  Anna Pilarek

·         Członek Zespołu – Łukasz Jędrasiak

·         Członek Zespołu – Dominika Pośpiech

·         Członek Zespołu – Lucyna Kasprzak

·         Członek Zespołu – Aleksandra Jerczyńska.

 

Adres do korespondencji: Urząd Gminy Łęka Opatowska, ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska

Telefon: 62 78 14 520

e-mail: sekretariat@leka-opatowska.pl

 

Celem ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami jest poprawa dostępności administracji publicznej, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Skorzystają na tym nie tylko osoby ze szczególnymi potrzebami czyli osoby z niepełnosprawnościami, starsze, czy takie które ze względu na okoliczności  tymczasowo mają ograniczoną mobilność czy percepcję (np. mają złamaną nogę, są po operacji lub prowadzą wózek dziecięcy). Dostępność pozytywnie odczują  wszyscy klienci, a także pracownicy urzędów.

 

Każdy podmiot  publiczny (szkoła, urząd, biblioteka, instytucja kultury, szpital, spółki miejskie) musi spełniać minimalne wymagania w zakresie trzech podstawowych obszarów dostępności, o których mowa w art. 6 ustawy.

 

Dostępność architektoniczna

 

Należy zapewnić:

·         wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne budynków, najlepiej poprzez windy, podnośniki, platformy, podjazdy i odpowiednio szerokie drzwi,

·         dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych w budynku,

·         informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy np. (tyflomapa, informacja w Brajlu) lub głosowy (infokiosk) i pomoc przeszkolonych pracowników,

·         dostęp do wnętrza budynku osobie korzystającej z psa asystującego,

·         na wypadek sytuacji kryzysowej możliwość ewakuacji lub uratowania w inny sposób osób niepełnosprawnych (m.in. poprzez odpowiednie procedury i sprzęt, sygnalizację zagrożenia).

 

Dostępność cyfrowa

Należy przestrzegać ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oznacza to, że strona internetowa  podmiotu musi być zgodna ze Standardem WCAG 2.1 (ang. Web Content Accessibility Guidelines). Należy na tej stronie umieścić m.in :

·         dane teleadresowe podmiotu i linku do strony podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz deklarację dostępności,

·         narzędzia kontaktowe (np. formularzy, wideotłumacza języka migowego itp.),

·         zapewnić odpowiednią nawigację po stronie,

·         zapewnić dostępność umieszczanych na stronie multimediów (np. muszą zwierać napisy),

·         informacje dotyczące postępowania w sytuacji kryzysowej,

·         dostępne dokumenty urzędowe oraz wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.

 

Dostępność informacyjno-komunikacyjna

 

Należy zapewnić:

·         obsługę klientów z wykorzystaniem poczty elektronicznej, SMS, MMS, strony internetowej, lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego online,

·         instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,

·         na stronie internetowej urzędu informacje o zakresie jego działalności w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania (ETR),

·         na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikację z urzędem w formie określonej we wniosku.

 

UWAGA: Jeśli ze względów np. technicznych lub prawnych, nie możesz zapewnić dostępności w zakresie określonym powyżej, należy zastosować dostęp alternatywny. Polega on np. na zmianie organizacyjnej obsługi klientów – np. przeniesieniu jej do pomieszczenia na parterze do którego nie prowadzą schody, lub zapewnianiu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby (np. pomoc przy wejściu na piętro, przetłumaczenie dokumentu, pomoc w komunikacji).

 

Postępowanie skargowe dotyczące zapewnienia dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej w Urzędzie Gminy Łęka Opatowska.

 

Zgodnie ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,  każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Urząd Gminy Łęka Opatowska o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej,  o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3 ww. ustawy.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

1)      dane kontaktowe wnioskodawcy,

2)      wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,

3)      wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,

4)      wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Urząd Gminy powinien zapewnić wskazaną dostępność bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, placówka niezwłocznie informuje wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.

Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe lub znacznie utrudnione, Urząd Gminy zawiadamia o tym wnioskodawcę i proponuje dostęp alternatywny.

W przypadku, gdy Urząd Gminy nie zapewni wnioskowanej dostępności w sposób i w terminie wyżej wskazanym, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni liczonych od dnia upływu terminów, o których mowa wyżej.

Wnioski o zapewnienia dostępności można składać:

1)      drogą pocztową na adres: Urząd Gminy Łęka Opatowska, ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska

2)      drogą elektroniczną na adres: sekretariat@leka-opatowska.pl

 

WNIOSEK O ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI ARHITEKTONICZNEJ LUB INFORMACUJNO-KOMUNIKACYJNEJ - załącznik Nr 1

 

Postępowanie skargowe dotyczące zapewnienia dostępności cyfrowej w Urzędzie Gminy Łęka Opatowska

Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,  każdy ma prawo wystąpić do Urzędu Gminy Łęka Opatowska z żądaniem o zapewnienie dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej lub jej elementu albo o ich udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Żądanie o zapewnienie dostępności powinno zawierać:

1)      dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,

2)      wskazanie strony internetowej lub elementu strony internetowej, które mają być dostępne cyfrowo,

3)      wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem,

4)      wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.

Urząd Gminy Łęka Opatowska powinien zrealizować żądanie bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, placówka niezwłocznie informuje osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin realizacji żądania, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeżeli Urząd Gminy nie jest w stanie zapewnić dostępność zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia osobę o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu.

W przypadku, gdy placówka odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie może złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Żądanie o zapewnienia dostępności cyfrowej można składać:

 

1)      drogą pocztową na adres: Urząd Gminy Łęka Opatowska, ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska,

2)      drogą elektroniczną na adres: sekretariat@leka-opatowska.pl

 

WNIOSEK - ŻĄDANIE ZAPEWNIENIA DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ WSKAZANEJ STRONY INTERNETOWEJ/APLIKACJI MOBILNEJ LUB ELEMENTU STRONY INTERNETOWEJ/APLIKACJI MOBILNEJ - załącznik nr2.