Symbol:


Wydział:
Referat Organizacyjny

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 409 ze zm.)

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r., poz. 925)

- Uchwała Nr XXX/133/2016 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 24 listopada 2016r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

- przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego

Dokumentacja związana z wpisem, zmianą wpisu czy wykreśleniem przekazywana jest wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego: https://wnioski.mpips.gov.pl/ewnioski/index.eup


Opłaty:
Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy. Wysokość opłaty ustala rada gminy w drodze uchwały i nie może być wyższa niż 1.000 zł. Opłata jest jednorazowa.

Wysokość opłaty została uregulowana Uchwałą Nr XXX/133/2016 Rady Gminy Łęka Opatowska z dnia 24 listopada 2016r. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Zgodnie z niniejszą uchwałą wysokość opłaty wynosi 10 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Opłatę należy dokonać przelewem na konto Gminy Łęka Opatowska
nr 69 8413 0000 0100 0101 2000 0102

Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.


Termin odpowiedzi:
Wójt Gminy dokonuje wpisu, bądź odmawia wpisu do rejestru.

Odmowa wpisu do rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej, w przypadku gdy:
1. podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,
2. wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,
3. w stosunku do przedsiębiorcy wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.

Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu podmiotu do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do tego organu wniosku o wpis wraz z dołączonymi do niego dokumentami, o których mowa w art. 28 ust. 1 i 3 ustawy.

Jeżeli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa powyżej, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał pomiot do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa powyżej, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

Zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru wydaje się z urzędu i jest przesyłane w formie elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego.



Jednostka odpowiadająca:
Referat Organizacyjny
Urząd Gminy Łęka Opatowska
ul. Akacjowa 4 63-645 Łęka Opatowska
pok. 102
tel. 62 78 14 520


Tryb odwoławczy:
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wójta Gminy Łęka Opatowska.

Uwagi:
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych zawiera:
1. w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu,
2. numer NIP, o ile wnioskodawcy te numery nadano,
3. decyzje potwierdzająca spełnienie wymagań przeciwpożarowych, o których mowa w art. 25 ust. 2,
4. odpowiednio decyzję potwierdzającą spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych, o której mowa w art. 25 ust. 2a pkt 1, lub opinię, o której mowa w art. 25 ust. 2a pkt 2,
5. w przypadku osoby fizycznej zaświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie,
6. oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy,
7. w przypadku osoby fizycznej - numer PESEL,
8. informacje o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego,
9. informację, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki
10. wysokość opłat w żłobku lub klubie dziecięcym.

Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia stosowne oświadczenie, w celu potwierdzenia dokonanej opłaty za wpis do rejestru. W celu sprawdzenia zgodności ww. danych Wójt może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.

W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do:
1) wystąpienia w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem o zmianę danych lub informacji - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1-4, 7 i 9;
2) dokonania zmian, w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5, 6, 8 i 10.

Wójt Gminy Łęka Opatowska dokonuje wykreślenia z rejestru w przypadku:
1. złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie,
2. nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego,
3. przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, o których mowa w art. 28, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym,
4. wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,
5. uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji i informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.


Dokumenty