Symbol:
5131

Wydział:
Urząd Stanu Cywilnego

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. prawo o aktach stanu cywilnego (Tekst jednolity Dz. U. z 2020r. poz. 463 z późn. zmianami).
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Tekst jednolity Dz. U. z 219 poz. 1000 z późn. zmianami)


Opłaty:
Opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84,00 zł. (uiszczana w dniu składania dokumentów).

Płatne na konto Urzędu Gminy w Łęce Opatowskiej
Nr 69 8413 0000 0100 0101 2000 0102


Termin odpowiedzi:
Niezwłocznie.

Jednostka odpowiadająca:
Urząd Stanu Cywilnego w Łęce Opatowskiej, ul. Akacjowa 4, pok. 107 tel. 62 7814533

Tryb odwoławczy:
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.

Uwagi:
Osoby, które mają zawrzeć związek małżeński składają przed Kierownikiem USC pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, po złożeniu którego Kierownik USC wydaje zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Zaświadczenie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa ważne jest sześć miesięcy od daty jego wystawienia.

Akt małżeństwa sporządza się niezwłocznie po otrzymaniu od duchownego zaświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński.


INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Treść informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze
(przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska oraz ustawą z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności)
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych będzie :
a) Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Łęce Opatowskiej, mający siedzibę w Łęce Opatowskiej ul. Akacjowa 4- w zakresie rejestracji i aktualizacji danych w Rejestrze Stanu Cywilnego, aktualizacji danych w rejestrze PESEL oraz w zakresie przetwarzania danych w lokalnej aplikacji wspierającej AA USC i dokumentacji papierowej z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmian imion i nazwisk.
b) Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - w zakresie utrzymania i rozwoju rejestru,
c) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 - w zakresie kształtowania jednolitej polityki odnośnie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska.
2. Kontakt z Administratorem:
a) Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego można się skontaktować:
> listownie na adres: Urząd Stanu Cywilnego Łęka Opatowska ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska
> poprzez e-mail: usc@leka-opatowska.pl
> telefonicznie: 627814533
b) Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
c) Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować poprzez adres email iod@mswia.gov.pl, formularz pod adresem kontaktowy https://www.gov.pl/web/mswia/formularz-kontaktowy lub pisemnie na adres siedziby administratora.
3. Kontakt z inspektorem ochrony danych;
a) Inspektorem ochrony danych w Urzędzie Stanu Cywilnego może się Pani/Pan skontaktować poprzez : adres e-mail: inspektor@myiod.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
b) Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
c) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, które pozostają w zakresie jego działania
4. Pani / Pana dane mogą być przetwarzane przez Prezydenta Wrocławia w celu:
a) sporządzenia : aktu urodzenia dziecka, aktu małżeństwa, aktu zgonu
b) przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa
c) przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
d) przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia
e) przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko
f) przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion
g) wydania zaświadczenia o stanie cywilnym
h) wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
i) wydania odpisu aktu stanu cywilnego
j) wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą
k) wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego
l) sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego
m) realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą
n) realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy
o) realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach
p) realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska.
q) dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie
r) wydania dokumentów z akt zbiorowych
s) zameldowania, nadania numeru PESEL
t) zaksięgowania i rozliczenia zapłaconej opłaty skarbowej
5. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów/aktualizacji w rejestrze PESEL.
Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. C Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE oraz na podstawie przepisów : ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności, ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
6. Dane z rejestru stanu cywilnego, lokalnej aplikacji wspierającej AA USC i dokumentacji papierowej z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk nie są udostępniane podmiotom innym, niż uprawnionym na podstawie przepisów prawa lub umowy powierzenia przetwarzania danych.
7. Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazane do państw trzecich na podstawie konwencji i umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
8. Akty stanu cywilnego i akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego przechowuje kierownik urzędu stanu cywilnego, który je sporządził, przez okres życia osoby, nie krócej jednak niż 100 lat w przypadku aktów urodzeń i 80 lat w przypadku aktów małżeństw i zgonów.
Po upływie w/w okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu dwóch lat do właściwego archiwum państwowego.
Akty stanu cywilnego zarejestrowane w lokalnej aplikacji wspierającej AA USC usuwa się po ich przeniesieniu do Rejestru Stanu Cywilnego.
Dane osobowe w aktach postępowań administracyjnych w sprawach zmian imion i nazwisk przechowuje się przez okres 10 lat licząc od stycznia kolejnego roku po zakończeniu sprawy.
Dane osobowe podane w sprawach o wydanie :odpisów aktu stanu cywilnego,
zaświadczeń lub informacji na podstawie aktów stanu cywilnego, zaświadczeń do zawarcia małżeństwa za granicą przechowuje się 5 lat licząc od stycznia kolejnego roku po zakończeniu sprawy.
9. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych oraz prawo żądania ich sprostowania. Takie same prawa służą Pani/Panu wobec danych osobowych osób, w stosunku do których Pani/Pan sprawuje prawną opiekę.
10. W przypadku nieprawidłowości przy przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
11. Pani/Pana dane do Rejestru Stanu Cywilnego oraz rejestru Pesel w zakresie danych stanu cywilnego wprowadzane są przez kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt stanu cywilnego oraz wprowadzającego do tych aktów zamiany, a także wydajnego decyzję o zmianie imienia i nazwiska.
12. Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.



Dokumenty
  • W przypadku panny i kawalera: odpisy skrócone aktu urodzenia. (wymagany)

  • W przypadku osób rozwiedzionych: odpisy skrócone aktu urodzenia oraz odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o jego rozwiązaniu lub prawomocną sentencją wyroku sądu. (wymagany)

  • W przypadku wdowców: odpisy skrócone aktu urodzenia oraz odpis aktu zgonu współmałżonka. (wymagany)

  • Dokument stwierdzający tożsamość (do wglądu)