Symbol:
5131

Wydział:
Urząd Stanu Cywilnego

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. prawo o aktach stanu cywilnego (Tekst jednolity Dz. U. z 2020r. poz. 463 z późn. zmianami).
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Tekst jednolity Dz. U. z 219 poz. 1000 z późn. zmianami)


Opłaty:
Opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84,00 zł. (uiszczana w dniu składania dokumentów).

Płatne na konto Urzędu Gminy w Łęce Opatowskiej
Nr 69 8413 0000 0100 0101 2000 0102


Termin odpowiedzi:
Małżeństwo może być zwarte po upływie miesiąca, kiedy osoby, które mają je zawrzeć złożyły Kierownikowi USC pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, akt małżeństwa sporządza się niezwłocznie po jego zawarciu.

Jednostka odpowiadająca:
Urząd Stanu Cywilnego w Łęce Opatowskiej, ul. Akacjowa 4, pok. 107 tel. 62 7814533

Tryb odwoławczy:
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński powiadamia na piśmie osoby, których odmowa dokonania czynności dotyczy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.

Uwagi:
Osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński powinny na co najmniej miesiąc przed planowanym terminem ślubu zgłosić się osobiście do USC.



INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Treść informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze
(przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska oraz ustawą z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności)
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych będzie :
a) Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Łęce Opatowskiej, mający siedzibę w Łęce Opatowskiej ul. Akacjowa 4- w zakresie rejestracji i aktualizacji danych w Rejestrze Stanu Cywilnego, aktualizacji danych w rejestrze PESEL oraz w zakresie przetwarzania danych w lokalnej aplikacji wspierającej AA USC i dokumentacji papierowej z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmian imion i nazwisk.
b) Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - w zakresie utrzymania i rozwoju rejestru,
c) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 - w zakresie kształtowania jednolitej polityki odnośnie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska.
2. Kontakt z Administratorem:
a) Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego można się skontaktować:
> listownie na adres: Urząd Stanu Cywilnego Łęka Opatowska ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska
> poprzez e-mail: usc@leka-opatowska.pl
> telefonicznie: 627814533
b) Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
c) Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować poprzez adres email iod@mswia.gov.pl, formularz pod adresem kontaktowy https://www.gov.pl/web/mswia/formularz-kontaktowy lub pisemnie na adres siedziby administratora.
3. Kontakt z inspektorem ochrony danych;
a) Inspektorem ochrony danych w Urzędzie Stanu Cywilnego może się Pani/Pan skontaktować poprzez : adres e-mail: inspektor@myiod.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
b) Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
c) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, które pozostają w zakresie jego działania
4. Pani / Pana dane mogą być przetwarzane przez Prezydenta Wrocławia w celu:
a) sporządzenia : aktu urodzenia dziecka, aktu małżeństwa, aktu zgonu
b) przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa
c) przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa
d) przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia
e) przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko
f) przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion
g) wydania zaświadczenia o stanie cywilnym
h) wydania zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby
i) wydania odpisu aktu stanu cywilnego
j) wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą
k) wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego
l) sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego
m) realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą
n) realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy
o) realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach
p) realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska.
q) dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie
r) wydania dokumentów z akt zbiorowych
s) zameldowania, nadania numeru PESEL
t) zaksięgowania i rozliczenia zapłaconej opłaty skarbowej
5. Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów/aktualizacji w rejestrze PESEL.
Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. C Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE oraz na podstawie przepisów : ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego, ustawy z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska, ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności, ustawy z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego, ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej
6. Dane z rejestru stanu cywilnego, lokalnej aplikacji wspierającej AA USC i dokumentacji papierowej z zakresu rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imion i nazwisk nie są udostępniane podmiotom innym, niż uprawnionym na podstawie przepisów prawa lub umowy powierzenia przetwarzania danych.
7. Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazane do państw trzecich na podstawie konwencji i umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.
8. Akty stanu cywilnego i akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego przechowuje kierownik urzędu stanu cywilnego, który je sporządził, przez okres życia osoby, nie krócej jednak niż 100 lat w przypadku aktów urodzeń i 80 lat w przypadku aktów małżeństw i zgonów.
Po upływie w/w okresów akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przekazuje w ciągu dwóch lat do właściwego archiwum państwowego.
Akty stanu cywilnego zarejestrowane w lokalnej aplikacji wspierającej AA USC usuwa się po ich przeniesieniu do Rejestru Stanu Cywilnego.
Dane osobowe w aktach postępowań administracyjnych w sprawach zmian imion i nazwisk przechowuje się przez okres 10 lat licząc od stycznia kolejnego roku po zakończeniu sprawy.
Dane osobowe podane w sprawach o wydanie :odpisów aktu stanu cywilnego,
zaświadczeń lub informacji na podstawie aktów stanu cywilnego, zaświadczeń do zawarcia małżeństwa za granicą przechowuje się 5 lat licząc od stycznia kolejnego roku po zakończeniu sprawy.
9. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych osobowych oraz prawo żądania ich sprostowania. Takie same prawa służą Pani/Panu wobec danych osobowych osób, w stosunku do których Pani/Pan sprawuje prawną opiekę.
10. W przypadku nieprawidłowości przy przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
11. Pani/Pana dane do Rejestru Stanu Cywilnego oraz rejestru Pesel w zakresie danych stanu cywilnego wprowadzane są przez kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt stanu cywilnego oraz wprowadzającego do tych aktów zamiany, a także wydajnego decyzję o zmianie imienia i nazwiska.
12. Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.



Dokumenty
  • W przypadku panny i kawalera: odpisy skrócone aktu urodzenia (wymagany)

  • W przypadku osób rozwiedzionych: odpisy skrócone aktu urodzenia oraz odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o jego rozwiązaniu lub prawomocną sentencją wyroku sądu. (wymagany)

  • W przypadku wdowców: odpisy skrócone aktu urodzenia oraz odpis aktu zgonu współmałżonka. (wymagany)

  • Dokument stwierdzający tożsamość (do wglądu)