Symbol:
5344

Wydział:
Referat Spraw Obywatelskich

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 06 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Tekst jednolity Dz. U. z 2022r., poz. 671 z późn. zmianami).
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2023r. poz. 2798 z późn. zmianami)


Opłaty:
Bez opłat

Termin odpowiedzi:
30 dni, jednakże w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłożony, o czym wnioskodawca zostaje zawiadomiony.

Jednostka odpowiadająca:
Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy w Łęce Opatowskiej, ul. Akacjowa 4, pok. 107, tel. 62 7814533

Tryb odwoławczy:
BRAK

Uwagi:
Od 29 grudnia 2023 r. nie składa się papierowego wniosku o wydanie dowodu osobistego. Wniosek jest generowany automatycznie na podstawie danych pobranych z rejestrów państwowych.

Dowody osobiste są wyposażone w warstwę elektroniczną, o wysokim stopniu zabezpieczenia, która podobnie jak w przypadku paszportów, zawierać będzie wizerunek twarzy posiadacza oraz dwa odciski palców w formatach cyfrowych. Dodatkowo, w warstwie graficznej znajduje się podpis właściciela, a także literowy skrót PL na tle flagi Unii Europejskiej.

Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12 rok życia.

Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.

Odciski palców nie są pobierane od:

- dzieci poniżej 12 roku życia;
- osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Jeżeli pobranie odcisków jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców – ważny 12 miesięcy.

Odciski są automatycznie usuwane z Rejestru:

- w momencie odebrania dowodu przez osobę;
- gdy osoba nie odebrała dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).

Okres ważności dowodów osobistych:

- 10 lat – dla osób od 12 roku życia;
- 5 lat – dla osób do 12 roku życia;
- 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.

Miejsce załatwienia sprawy:

Urząd Gminy Łęka Opatowska ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska Referat Spraw Obywatelskich, tel. 62 78 14 533

Wymagane dokumenty:

Aktualna fotografia – kolorowa, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami (rozmiar 35/45 mm, fotografia nie powinna być wykonana wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku). Fotografia nie musi spełniać powyższych wymogów jeśli:

- wnioskodawca posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności
- stan zdrowia nie pozwala na spełnienie tych wymogów.

Do wglądu:
- odpowiednie zaświadczenie, jeśli na zdjęciu wnioskodawca jest w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy.
- dokument, który potwierdzi, że wnioskodawca ma polskie obywatelstwo, jeśli będą co do tego wątpliwości.
- dokument, który potwierdzi tożsamość wnioskodawcy tj.: ważny dowód osobisty, ważny paszport, jeśli wnioskodawca nie posiada ważnego dowodu lub ważnego paszportu – inny dokument ze zdjęciem; decyzja sądu – jeśli jesteś opiekunem prawnym lub kuratorem i składasz wniosek w imieniu osoby, która nie posiada zdolności do czynności prawnych albo ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych.

Nie można potwierdzić swojej tożsamości za pomocą mDowodu

Termin załatwienia sprawy: 30 dni.



Uwagi:

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w przypadku:

- upływu terminu ważności dowodu osobistego,
- upływu terminu zawieszenia dowodu,
- zmiany danych, które umieszcza się w dowodzie osobistym, z wyjątkiem
- zmiany nazwy organu wydającego oraz miejsca urodzenia,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do
- wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu
- utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej
- okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby,
- nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych (tzw. kradzież tożsamości),
- unieważnienia certyfikatów (certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia, certyfikat podpisu osobistego, certyfikat potwierdzenia obecności),
- uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego.

W przypadku zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, zgodnie z art. 50 ust. 3 pkt 6 Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, dowód osobisty podlega nieważnieniu po upływie 120 dni od zaistnienia zmiany, w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego zmianę.

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP, gdzie również odbiera się wyprodukowany dokument,

Osoba składająca wniosek o wydanie dowodu osobistego może go złożyć bez rodzica lub opiekuna prawnego na 30 dni przed datą 18 urodzin.


INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
Treść informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych będzie :
a) Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,
b) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizacje dowodów osobistych.
c) Wójt Gminy mający siedzibę w Łęce Opatowskiej w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty.
2. Kontakt z Administratorem:
a) Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
b) Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora
c) Wójtem Gminy Łęka Opatowska można się skontaktować:
- listownie na adres: Urząd Gminy Łęka Opatowska, ul. Akacjowa 4, 63-645 Łęka Opatowska
- poprzez e-mail: sekretariat@leka-opatowska.pl
- telefonicznie: 627814520
3. Kontakt z inspektorem ochrony danych:
a) Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
b) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
c) Wójt Gminy Łęka Opatowska wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez : adres e-mail: inspektor@myiod.pl lub w
sekretariacie Urzędu Gminy.
4. Z każdym z wymienionych inspektorów ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych, które pozostają w jego zakresie działania.
5. Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. C Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.) (dalej: RODO) w związku z przepisem szczególnym ustawy;
Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu:
- wydania Pani/Panu dowodu osobistego;
- unieważnienia Pani/Pana dowodu osobistego z powodu:
> zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
> zmiany danych zawartych w dowodzie,
> upływu terminu ważności dowodu,
> utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
- uzyskania przez Panią/Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Pani/Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.
6. Odbiorcami danych są podmioty przetwarzające dane:
W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.
7. Przekazywanie danych osobowych do Państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej:
Pani/Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacji Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.
8. Dane w rejestrze Dowodów Osobistych przetwarzane są bezterminowo.
9. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania oraz prawo ograniczenia ich przetwarzania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.
10. Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego - Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (Biuro Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Adres: Stawki 2, 00-193 Warszawa)
11. Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:
a) organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,
b) ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.


Dokumenty